“ШРУП “ГЕТЬМАНСТВО”

МЕТА

формування громадянських компетенцій молоді через відкриту дискусію, дебати, технологію критичного мислення, ефективну комунікацію та взаємодію.

ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ

  • навчально-пізнавальної: сукупність компетенцій старшокласника у сфері самостійної пізнавальної діяльності; знання та вміння цілепокладання, планування, аналізу, рефлексії, самооцінки;
  • соціальної: уміння вихованців повноцінно жити в суспільстві, брати на себе відповідальність, приймати рішення, робити вибір, безконфліктно виходити з життєвих ситуацій, сприймати діяльність демократичних інститутів суспільства;
  • полікультурної: здатність особистості жити й діяти в багатокультурному середовищі, розуміти несхожості людей, поважати їхню мову, релігію, історію, культуру, традиції, дбайливо ставитися до національних цінностей;
  • комунікативної: певна сукупність знань, умінь і навичок, що забезпечують ефективне спілкування (вміння спілкуватися усно і писемно рідною та іноземними мовами; здатність встановлювати і підтримувати необхідні контакти з іншими людьми);
  • інформаційної: вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел;
  • саморозвитку й самоосвіти: мати потребу і готовність постійно навчатися протягом усього життя;
  • громадянської: здатність людини активно, відповідально й ефективно реалізовувати громадянські права та обов’язки з метою розвитку демократичного громадянського суспільства.

У процесі реалізації програми в учнівської молоді виробляються практичні вміння та навички, а саме:

  • критичне мислення (уміння оцінювати різні джерела інформації під критичним кутом зору, розрізняти правдиву інформацію від пропагандистської, визнавати та долати стереотипи й упередження);
  • комунікативність (оволодіння культурою спілкування, навичками її вдосконалення, мовною етикою, збагачення словникового запасу);
  • вирішення проблеми, конфлікту (вміння об’єктивно аналізувати різні конфлікти, залагоджувати їх, уникаючи агресії та зберігаючи власну гідність, застосовувати різні підходи до вирішення проблем);
  • співробітництво (уміння співпрацювати з іншими у процесі спільного вирішення завдань та пошуку виходів із проблемних ситуацій);
  • перспективне бачення, розвиток уяви (вміння уявляти кращий стан власного довкілля у перспективі та прагнення до його практичного вдосконалення);
  • толерантність (навички виваженого розв’язання проблем);
  • громадська активність (спроможність впливати на прийняття суспільних рішень та ефективно співпрацювати на рівні місцевої та національної громади).

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати і розуміти:

  • мету і завдання курсу «Дебати»;
  • поняття спілкування, його роль в житті людини і суспільства;
  • поняття «толерантність» та «інтолерантність»;
  • риси толерантної особистості;
  • поняття конфлікту, причини його виникнення;
  • поняття сторін конфлікту;
  • правила та принципи дебатування за різними темами;
  • правила гри у дебатах К. Поппера (ціннісні) та Оксфордських дебатах;
  • поняття логіки та її значення в дебатах.
  • Вихованці мають вміти і застосовувати:
  • використовувати навички активного слухання, розуміння партнера по спілкуванню та висловлювати власні думки;
  • пояснювати на прикладах з життя поняття консенсусу і компромісу;
  • сформувати власне ставлення щодо значущості уміння висловлювати та відстоювати власну думку;
  • оцінювати можливості дебатування проблем з позиції захисту чи заперечення;
  • знаходити максимальну кількість варіантів вирішення проблеми;
  • толерантно ставитися до поглядів та ідей іншого;
  • застосовувати різні стратегії для полегшення розуміння змісту (пояснення, перефразування, запитання).
  • будувати структуровані аргументи, відрізняти аргументи від прикладів;
  • формулювати аргументи «за» та «проти» з однієї теми замість її однобічного розгляду;
  • аналізувати тему з точки зору актуальності та важливості;
  • визначити значення ключових понять та термінів;
  • досліджувати випадки та ситуації як основу для дебатування;
  • критично читати тексти для пошуку аргументів;
  • визнавати можливість існування протилежних точок зору, які будуть аргументованими та обґрунтованими з будь-якого суперечливого питання;
  • застосовувати асоціативні схеми для визначення понять та встановлення зв’язків;
  • структурувати написання аргументів;
  • обирати стратегію для аргументування;
  • відрізняти конструктивну промову від спростовуючої;
  • формулювати критерій дебатування;
  • визначити методи пошуку та надання достатніх доказів;
  • аналізувати докази;
  • пояснювати роль запитань в дебатах;
  • формулювати відкриті та закриті запитання;
  • розраховувати час на ведення раунду;
  • виступати, дотримуючись теми;
  • використовувати емоційні засоби для проголошення промови;
  • застосовувати лінгвістичні технології для створення переконливої промови;
  • вести переговори;
  • розуміти структуру судження, його частини та помилки в аргументації;
  • розрізняти дедуктивні та індуктивні висновки.