МЕТА
формування громадянських компетенцій молоді через відкриту дискусію, дебати, технологію критичного мислення, ефективну комунікацію та взаємодію.
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ
- навчально-пізнавальної: сукупність компетенцій старшокласника у сфері самостійної пізнавальної діяльності; знання та вміння цілепокладання, планування, аналізу, рефлексії, самооцінки;
- соціальної: уміння вихованців повноцінно жити в суспільстві, брати на себе відповідальність, приймати рішення, робити вибір, безконфліктно виходити з життєвих ситуацій, сприймати діяльність демократичних інститутів суспільства;
- полікультурної: здатність особистості жити й діяти в багатокультурному середовищі, розуміти несхожості людей, поважати їхню мову, релігію, історію, культуру, традиції, дбайливо ставитися до національних цінностей;
- комунікативної: певна сукупність знань, умінь і навичок, що забезпечують ефективне спілкування (вміння спілкуватися усно і писемно рідною та іноземними мовами; здатність встановлювати і підтримувати необхідні контакти з іншими людьми);
- інформаційної: вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел;
- саморозвитку й самоосвіти: мати потребу і готовність постійно навчатися протягом усього життя;
- громадянської: здатність людини активно, відповідально й ефективно реалізовувати громадянські права та обов’язки з метою розвитку демократичного громадянського суспільства.
У процесі реалізації програми в учнівської молоді виробляються практичні вміння та навички, а саме:
- критичне мислення (уміння оцінювати різні джерела інформації під критичним кутом зору, розрізняти правдиву інформацію від пропагандистської, визнавати та долати стереотипи й упередження);
- комунікативність (оволодіння культурою спілкування, навичками її вдосконалення, мовною етикою, збагачення словникового запасу);
- вирішення проблеми, конфлікту (вміння об’єктивно аналізувати різні конфлікти, залагоджувати їх, уникаючи агресії та зберігаючи власну гідність, застосовувати різні підходи до вирішення проблем);
- співробітництво (уміння співпрацювати з іншими у процесі спільного вирішення завдань та пошуку виходів із проблемних ситуацій);
- перспективне бачення, розвиток уяви (вміння уявляти кращий стан власного довкілля у перспективі та прагнення до його практичного вдосконалення);
- толерантність (навички виваженого розв’язання проблем);
- громадська активність (спроможність впливати на прийняття суспільних рішень та ефективно співпрацювати на рівні місцевої та національної громади).
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
- мету і завдання курсу «Дебати»;
- поняття спілкування, його роль в житті людини і суспільства;
- поняття «толерантність» та «інтолерантність»;
- риси толерантної особистості;
- поняття конфлікту, причини його виникнення;
- поняття сторін конфлікту;
- правила та принципи дебатування за різними темами;
- правила гри у дебатах К. Поппера (ціннісні) та Оксфордських дебатах;
- поняття логіки та її значення в дебатах.
- Вихованці мають вміти і застосовувати:
- використовувати навички активного слухання, розуміння партнера по спілкуванню та висловлювати власні думки;
- пояснювати на прикладах з життя поняття консенсусу і компромісу;
- сформувати власне ставлення щодо значущості уміння висловлювати та відстоювати власну думку;
- оцінювати можливості дебатування проблем з позиції захисту чи заперечення;
- знаходити максимальну кількість варіантів вирішення проблеми;
- толерантно ставитися до поглядів та ідей іншого;
- застосовувати різні стратегії для полегшення розуміння змісту (пояснення, перефразування, запитання).
- будувати структуровані аргументи, відрізняти аргументи від прикладів;
- формулювати аргументи «за» та «проти» з однієї теми замість її однобічного розгляду;
- аналізувати тему з точки зору актуальності та важливості;
- визначити значення ключових понять та термінів;
- досліджувати випадки та ситуації як основу для дебатування;
- критично читати тексти для пошуку аргументів;
- визнавати можливість існування протилежних точок зору, які будуть аргументованими та обґрунтованими з будь-якого суперечливого питання;
- застосовувати асоціативні схеми для визначення понять та встановлення зв’язків;
- структурувати написання аргументів;
- обирати стратегію для аргументування;
- відрізняти конструктивну промову від спростовуючої;
- формулювати критерій дебатування;
- визначити методи пошуку та надання достатніх доказів;
- аналізувати докази;
- пояснювати роль запитань в дебатах;
- формулювати відкриті та закриті запитання;
- розраховувати час на ведення раунду;
- виступати, дотримуючись теми;
- використовувати емоційні засоби для проголошення промови;
- застосовувати лінгвістичні технології для створення переконливої промови;
- вести переговори;
- розуміти структуру судження, його частини та помилки в аргументації;
- розрізняти дедуктивні та індуктивні висновки.